| ]

«Περπατώ στην Αθήνα και νιώθω ότι βρίσκομαι στη Βαγδάτη. Βλέπω ανθρώπους με αυτόματα,ντυμένους σαν αστακούς, να με κοιτάζουν βλοσυρά.Θυμάμαι ότι περπατούσα μια μέρα στην Ακαδημίας και άκουσα ένα πεντάχρονο να ρωτά τον πατέρα του:“Μπαμπά,έχουμε πόλεμο;”.Και δεν ήταν νύχτα.Μέρα μεσημέρι ήταν». Ο 35χρονος σκηνοθέτης Αργύρης Παπαδημητρόπουλος καπνίζει το ένα στριφτό τσιγάρο μετά το άλλο πίνοντας τον έναν καφέ μετά τον άλλον. Δείχνει πολύ χαλαρός καθώς κάθεται στον αναπαυτικό καναπέ του σπιτιού του στο Μετς. Κατά βάθος, όμως, δεν είναι.  >>>>

Από τη μια πλευρά νιώθει χαρούμενος για τη θετικότατη ως σήμερα υποδοχή της ταινίας του «Wasted youth», με την οποία άνοιξε πριν από δύο μήνες το Φεστιβάλ του Ρότερνταμ. Από την άλλη, όμως, ξέρει πολύ καλά ότι θα ήταν προτιμότερο να είχε αποφευχθεί η αφορμή για τη δημιουργία της, το γεγονός που πριν από δύο χρόνια και κάτι συγκλόνισε όχι μόνο το πανελλήνιο όταν συνέβη αλλά όλον τον κόσμο: η δολοφονία του δεκαπεντάχρονου Αλέξη Γρηγορόπουλου.

«Η ιδέα ήταν ότι αυτό το τραγικό γεγονός,έτσι όπως ζει σήμερα ο κόσμος στην Ελλάδα,θα ξανασυμβεί.Για μένα η δολοφονία του Αλέξη Γρηγορόπουλου δεν είναι “η μέρα εκείνη” αλλά ακόμη ένα γεγονός που προέκυψε μέσα από μια εντελώς ανόητη ένταση.Και αν θέλετε,με αυτή την ταινία ήθελα να σχολιάσω σε ποιους τελικά δίνουμε όπλα».


Το «Wasted youth», το οποίο ο Παπαδημητρόπουλος συν-σκηνοθέτησε με τον γερμανό διευθυντή φωτογραφίας Γιαν Βόγκελ, εξιστορεί την παράλληλη πορεία δύο ανθρώπων στην Αθήνα κατά τη διάρκεια ενός 24ώρου. Από την ανατολή του ηλίου ως το βράδυ. Ο ένας, ο Χάρης, είναι ένας έφηβος τρελαμένος με το skateboard και τον βλέπουμε κυρίως με τους φίλους του. Ο άλλος είναι ένας σαραντάρης που ζει με την οικογένειά του σε μια περιοχή η οποία δεν κατονομάζεται. Η μοίρα των δύο αυτών ανθρώπων θα διασταυρωθεί προς το τέλος της ται νίας. Ως τότε οι σκηνοθέτες θα έχουν καταγράψει με απίστευτη ακρίβεια τη ζωή στην πόλη που λέγεται Αθήνα.


Ο Γιαν Βόγκελ έχει σχηματίσει άλλωστε συγκεκριμένη άποψη για τη χώρα όπου ζει εδώ και περίπου οκτώ χρόνια. Στην Ελλάδα βρέθηκε για το γύρισμα ενός διαφημιστικού, γνώρισε τη μέλλουσα γυναίκα του και δεν επέστρεψε ποτέ στη Γερμανία. Βγάζει το ψωμί του ως διευθυντής φωτογραφίας διαφημιστικών, πολλά από τα οποία σκηνοθέτησε ο Παπαδημητρόπουλος.


«Μιλώντας με πολλούς αστυνομικούς εξεπλάγην όταν τους άκουσα να λένε ότι είναι και γι΄ αυτούς τρομακτικό το ποιοι κρατούν όπλα στην Ελλάδα» συνεχίζει ο Παπαδημητρόπουλος επανερχόμενος στο θέμα του όπλου. «Οι ίδιοι μιλούν για το πόσο ελάχιστα εκπαιδευμένοι, πόσο ανίκανοι είναι στη διαχείριση κρίσεων ή σε καταστάσεις πανικού.Ενας άνθρωπος σε κατάσταση πανικού ο οποίος κρατά όπλοείναι πολύ εύκολο να το χρησιμοποιήσει».


Ο Παπαδημητρόπουλος ωστόσο δεν ήθελε σε καμία περίπτωση να «κολλήσει» στην ταινία το πραγματικό γεγονός της δολοφονίας του Γρηγορόπουλου- αν και παραδέχεται ότι χωρίς την αληθινή τραγωδία δεν θα υπήρχε ούτε η ταινία. Αμέσως μετά τον θάνατο του Γρηγορόπουλου κατέβηκε μαζί με τον Βόγκελ στις διαμαρτυρίες τραβώντας φωτογραφίες που απεικόνιζαν τη φλεγόμενη Αθήνα εκείνων των φρικτών ημερών. «Συγκρίναμε ο ένας τις φωτογραφίες του άλλου αλλά η ιδέα μιας ταινίας εμπνευσμένης από αυτή την κατάσταση προέκυψε τον Μάρτιο του 2009».


Ο Χάρης και οι φίλοι του... όπως είναι

Ενδιαφέρον έχει το πόσο άμεσα έγινε το καθετί στο «Wasted youth». Για παράδειγμα, οι μισοί από αυτούς που παίζουν δεν είναι ηθοποιοί αλλά παιδιά που η ομάδα παραγωγής βρήκε στον δρόμο. Ο πρωταγωνιστής λέγεται Χάρης Μάρκου και οι φίλοι του Αρθούρο Κιβίλιοφ και Τζέισον Ουάστορ. Επίσης δεν γράφτηκε ποτέ σενάριο. Οποιοσδήποτε διάλογος ακούγεται πηγάζει αυθόρμητα από τους ηθοποιούς- τίποτε δεν είναι προκατασκευασμένο, εκτός από ορισμένες σκηνές που απαιτούσαν πρόβες. Οι σκηνοθέτες έδιναν απλώς κάποιες οδηγίες ή έριχναν ιδέες για τη σκηνή που επρόκειτο κάθε φορά να γυριστεί.


Ολοι έπαιξαν άβαφοι. Κανένας κομμωτής ή ενδυματολόγος δεν εργάστηκε για το «Wasted youth». Δεν υπήρξε καν φωτισμός, πέραν του φυσικού ή των λαμπών στις σκηνές. «Ημασταν εμείς και μια κάμερα» λέει ο σκηνοθέτης «γιατί αυτό που από την αρχή είπαμε ήταν “ας πάμε απλώς να κάνουμε μια ταινία που θα τελειώνει εκεί”.Και νομίζω ότι ήταν καλύτερα που έγινε έτσι» συνεχίζει «γιατί αν οι ίδιες σκηνές γυρίζονταν στημένες θα χανόταν ένα πολύ μεγάλο μέρος του ρεαλισμού». Τέλος, ο Αργύρης Παπαδημητρόπουλος θεωρεί μεγάλη τύχη το ότι οι γονείς των παιδιών που παίζουν στην ταινία ήταν ανοιχτοί σε οτιδήποτε. «Τους υποσχεθήκαμε απλώς ότι θα είμαστε πάρα πολύ προσεκτικοί και κανείς δεν θα πάθει τίποτε».


ΑΝΘΡΩΠΟΙ ΤΗΣ ΔΙΠΛΑΝΗΣ ΠΟΡΤΑΣ ΑΛΛΑ ΚΑΙ ΤΗΣ ΔΙΠΛΑΝΗΣ ΧΩΡΑΣ

Ο Ιερώνυμος Καλετσάνος είναι ο άλλος πρωταγωνιστής του «Wasted youth»,ένας σαραντάρης που ζει με την οικογένειά του σε μια περιοχή η οποία δεν κατονομάζεται Η παγκόσμια πρεμιέρα της ταινίας έγινε στο Ρότερνταμ μπροστά σε 1.500 άτομα. Η εμπειρία αυτή έχει μείνει αξέχαστη για τον Παπαδημητρόπουλο.Ωστόσο το μετά ήταν που του έκανε τη μεγαλύτερη εντύπωση.«Ενώ φοβόμασταν ότι το θέμα του “Wasted youth” είναι πολύ εθνικό,οι περισσότεροι από τους ξένους θεατές της ταινίας το είδαν τελείως universal αναγνωρίζοντας τους χαρακτήρες της ταινίας»είπε ο σκηνοθέτης.«Ιδιαίτερα οι νέοι ενθουσιάστηκαν πολύ και έδειξαν ότι νιώθουν πολύ σωστά την κατάσταση που ζούμε στην Ελλάδα.Τους ενδιέφεραν πράγματα όπως πόσο κοντά στο πραγματικό γεγονός βρίσκεται η ιστορία μαςαλλά ρωτούσαν και για την κρίση με πάρα πολύ ενδιαφέρον-ιδίως οι άνθρωποι με πολιτική σκέψη οι οποίοι καταλαβαίνουν ότι το θέμα της κρίσης δεν είναι μόνο δικό μας αλλά και δικό τους».


Η εντοπιότητα του θέματος είχε αρχικώς ανησυχήσει τον σκηνοθέτη διότι, όπως λέει,«η Αθήνα έχει μέρη που δεν τα συναντάς εύκολα αλλούπέρα από πόλεις όπως το Τελ Αβίβή στην Κύπρο. Στενοί δρόμοι,πολυκατοικίες με ανθρώπους που κάθονται στα μπαλκόνια,σοκάκια.Αυτή την αίσθηση της γειτονιάς και της μικροαστίλας...Η ταινία μιλάει για ανθρώπους της διπλανής πόρταςπου,όμως,όπως τελικά αποδείχθηκε,θα μπορούσαν να είναι της διπλανής χώρας».


Η μεγάλη νύχτα του Αλέξη

Τον Οκτώβριο του 2010 το Μεικτό Ορκωτό Δικαστήριο Αμφισσας καταδίκασε τον Επ.Κορκονέα σε ισόβια κάθειρξη με την κατηγορία της δολοφονίας με άμεσο δόλο,ενώ του επέβαλε επιπλέον ποινή φυλάκισης 15 μηνών για οπλοχρησία.Ποινή δεκαετούς κάθειρξης επιβλήθηκε στον συγκατηγορούμενό του Β. Σαραλιώτη για απλή συνέργεια στη δολοφονία.Το δικαστήριο δεν αναγνώρισε κανένα ελαφρυντικό στους δύο αστυνομικούς.


ΠΟΤΕ ΚΑΙ ΠΟΥ


Η ταινία των Αργύρη Παπαδημητρό- πουλουΓιαν Βογκλ «Wasted youth» θα προβάλλεται στις αίθουσες από την Πέμπτη 17 Μαρτίου σε διανομή Νutopia.



ΓΙΑΝΝΗΣ ΖΟΥΜΠΟΥΛΑΚΗΣ
http://antipariafwni.blogspot.com/2011/03/blog-post.html